Dagens ideal

 

Dagens ideal om framför allt oss tjejer är egentligen helt sinnessjuka. Varför jag bara kommer skriva om tjejernas ideal är för att jag är en tjej och det är från ett tjejperspektiv jag ser på saken.

I dag med alla sociala medier byggs det upp en ”perfekt” kropp eller ett ”perfekt” beteende.
En kropp som få människor kan nå med nyttig hjälp.  Och det räcker inte där. Sociala medier idag är något positivt men med allt positivt kommer något negativt och med sociala medier kommer näthat.
Tjejer i väldigt ung ålder skriver öppet till varandra att de inte har en bra kropp. Att de måste gå ned i vikt. Att de måste förändra sig själva.

Men varför?  Varför skall alla flickor idag redan vid 10-12 års ålder möta alla dessa kommentarer. Bry sig om hur de ser ut. När jag var mellan tio och 12 år gick jag i skolan i joggingbyxor. Jag var mig och brydde mig inte om något annat. Dagens 10-12 åringar lägger ut bilder på sociala medier och skriver själva att de är fula. För de vet själva att kommentarerna kommer komma och alla kommer döma en. 

Att veta att man inte kan se ut och göra vad man vill för det kommer förändra en som person. Men vad spelar det för roll om man älskar sport eller om man älskar smink eller kanske båda? Vad spelar det för roll och hur förändrar det en som person?.
Vad man gillar att göra förändrar inte ens personlighet. Om man inte blir accepterad för vad man gör så självklart sjunker ens självförtroende och man tror att göra det man älskar inte räcker till.

 

Men varför? Varför är inte alla stolta över sig själva?
Att bara säga att alla skall gilla sig själva för dem är lättare sagt än gjort. Att riva någons självförtroende kan ske på tio sekunder men sedan för att bygga upp det igen kan ta tio år.

 

"Tänk er en cirkel. På toppen är där man mår som bäst, men att väl jobba sig till toppen tar ett helt varv av cirkeln och sedan att någon ska riva ned det behövs det bara en liten vindpust. Sedan är man där man var från början. Självförtroende är något som tar lång tid att bygga upp och som kan rasa riktigt fort."

Jag är trött, på att dagligen se unga tjejer bli nedtryckta för att dom är dom.Att dom är stolta över sig själva och är några av de få som vågar vara sig själva bland alla ideal som finns. Jag tycker att alla ideal är skitsnack. Men det värsta är när man ser unga tjejer/killar som redan försöker rätta sig efter idealen i tidig ålder. Man borde redan då lära sig att ideal bara är idioti. Men det gör man inte. Man lär sig att om man ser ut som idealet är man ”snygg” och den alla vill ha.
Men det stämmer inte. Ideal är något man inte skall eftersträva för det hjälper inte en som person. Man fokuserar bara på det negativa med sig själv och glömmer av det positiva.

Du är du och du är perfekt precis som du är.  

- Elin




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

daretostandout.blogg.se

4 tjejer som bloggar 4 dagar i veckan! Vill du vara med? Bara att kontakta oss via kommentars fältet!

RSS 2.0