Dagens samhälle

Tror jag skrev ett inlägg om ungefär detta för några dagar sen men under en lektion idag fick jag mer inblick i detta och blev riktigt irriterad.
 
Visste ni att en kille mellan åldern 18-24 tjänar 5200 kronor mer i snitt än en kvinna inom yrket byggare?

Ni kanske inte tycker att det låter som något jätte stort problem och tycker att jag överreagerar. Men då får ni tycka det för i dagens Sverige säger man att det är jämnställdt och är det såhär man beskriver jämnställdhet? Att lön från kön till kön skiljer i nästan alla arbeten. Självklart menar jag inte att männen alltid har högre lön än kvinnor absolut inte. Men majoriteten blir att män har högre lön.
Ett argument varför männen har högre lön än kvinnor som jag fick höra var "de är starkare" eller "de har lättare att förhandla en lön då de är mer än en man".
Så bara för att det finns många byggare som är män så skall de få högre lön? Jag fattar verkligen inte. Jag gör verkligen inte det.
Att jag som kvinna får höra detta och inte ens har gått in i mitt arbetsliv än skrämmer mig. När jag ger mig ut i arbetslivet vill jag veta att jag kommer få samma möjligheter och lön och vad som ens finns kvar att nämna. Jag vill jobba där jag har samma möjligheter för JAG HAR RÄTT TILL DET.
Vare sig jag jobbar som byggare eller målare eller sjuksjöterska så vill jag att jag och resten av de som arbeter och har samma uppfigter får lika lön och lika möjligheter. Jag må va kvinna, något jag inte valt. Men om jag skulle välja skulle jag fortfarande vilja vara kvinna.
För jag skall bevisa att bara för att jag är kvinna så kan jag göra lika bra om inte bättre jobb än en man!
Elin
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

daretostandout.blogg.se

4 tjejer som bloggar 4 dagar i veckan! Vill du vara med? Bara att kontakta oss via kommentars fältet!

RSS 2.0