Jämställdhet

I Sverige skall det vara jämnställdet och alla ska vara lika mycket värda och respekteras lika mycket. Men är det verkligen så? 
Kvinnor idag kan få sämre lön som en man som gör exakt samma arbetsuppgifter för att hon kanske har varit mammaledig och därför inte jobbat en viss tid och då får mannen högre lön för att han varit där.
Men ska verkligen kvinnor få sämre lön för att de bär runt på en bebis i nio månader och sedan behöver vara hemma med bebisen? NEJ. Kvinnorna gör fortfarande lika mycket och samma uppgifter som mannen så varför skulle lönen skiljas åt? 
Så kan vi snacka om all sport också när jag ändå håller på. Vi tar fotboll. Går du på en herrmatchen i högsta division är det mycket folk och mycket filmningar (gäller inte alla fotbollsspelare). Sedan går man på en dammatch i högsta divisionen är det inte i närheten av folk som herrmatchen, men det är mycket mindre filmning. Ändå väljer man att gå på matchen med mycket filmning. Varför? Jo för att idag är det de som är fotboll, fotboll ät en sport som ska spelas med filmningar och en högljudd publik.
Om jag skulle gå på en match skulle jag gå på en dammatch. Där de spelar ärligt och bra. 
Men man kan komma in på lönefrågan här med. I Sverige lever många herrspelare på sin lön. Men kan alla damer göra det? Om de kan det är det nog precis. Damer känar även här långt ifrån herrarna vilket även jag tycker är fel. 

Men Något mer som irriterar mig grovt är när män säger kan du laga mat till mig? Så frågar man varför och så säger de för att du är en kvinna.
Sen när blev ordet "kvinna" en person som alltid skall stå i köket. Sen när ska män säg så till kvinnor och tro att det är okej? Att diskrimineras för att man är kvinna. Samhället har blivit bättre. Men är det jämnställt i Sverigr än? Nej. och vet ni vad, jag tror det kommer ta ett tag innan det blir det också. 
Varför?
Jo för att det finns fortfarande människor där ute som tycker att män är värda mer än kvinnor och att kvinnor skall stå i köket och laga mat till männen. Att män skall ha de tunga jobben och kvinnor de lätta. Att kvinnor ska vara hemma med barnen medan männen jobbar. 
Det kanske står i lagen att Sverige skall vara ett jämnställt land och att slla ska behandlas lika och med samma respekt. Men är det verkligen så det är?
- Elin 





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

daretostandout.blogg.se

4 tjejer som bloggar 4 dagar i veckan! Vill du vara med? Bara att kontakta oss via kommentars fältet!

RSS 2.0