Prestationsångest

Det här med prestationsångest är något jag verkligen kan relatera till eftersom jag känner press rätt ofta. Tillexempel började jag 6:an i höstas. Det betydde att jag dels skulle få mina första betyg och att vi skulle ha nationella prov. Jag var grymt nervös redan sommaren innan jag skulle ha nationella och satt för att plugga landskap redan i juli. 
 
När jag började på min nya skola satt jag kvar efter lektionen och pluggade, pratade med lärarna och jobbade före alla andra bara för att prestera bra. Jag ville få höga betyg och inte bara för min egen skull utan även för att mina föräldrar skulle vara stolta över mig. 
 
Innan jullovet hade vi ett svenska test. När vi skulle få tillbaka proven trodde många att jag skulle få ett A. De kom fram till mig och sa saker som "amen du får ju A" och "det är ju säkert att du kommer få A". Det fick mig att tänka på att det är inte bara mina föräldrar som jag måste prestera bra för utan även mina vänner. De kanske trodde att jag blev peppad av de påståendena men för mig var det bara stress som de utsatte mig för.
 
Och de flesta undrar nog nu vart jag vill komma med den här historien. Jo, att prestera bra gör man inte under/med ångest, utan under vilja. Om du vill ha hjälp med dina prestationsproblem så kan du prata ut med någon, för det gjorde jag och allt blev faktist bättre då. Mig kan ni nå på kik under namnet claraalanko.
 
KRAM Clara 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

daretostandout.blogg.se

4 tjejer som bloggar 4 dagar i veckan! Vill du vara med? Bara att kontakta oss via kommentars fältet!

RSS 2.0