Sexism

Någon annan än jag som är så trött på sexism? Någon annan än jag som är trött på alla "skämt"? Någon som är trött på att bline nedtryckt? Jag är det. Jag är så trött på att inte få vara en del. Jag är så trött på att inte få lika mycket plats. Jag är så trött på att det alltid är vita män man ska identifiera sig med. Jag är trött på att jag är bra på det. Jag är trött på att det är min vardag. Jag är trött på att folk tar min kropp. Jag är trött på att bli objektifierad. Jag är trött på att vara tyst. Jag är trött på att bli förminskad.

Hej, hej samhället! Har lite jag vill berätta för dig! Först och främst, slut tro att du är någon. Sluta tro att du är så jävla perfekt. Tro inte att allt är löst. Sexism, rasism, heteronormativitet och homofobi (för att nämna några få saker som är fel) finns fortfarande, och inte lite heller. Samhället, jag är så trött på att de som inte blir förtryckta säger att det är löst. Det är som om mobbaren skulle säga att den mobbade inte är mobbad längre fast att hen är utfryst och ignorerad. Samhället, Vi måste ändra oss. Vi måste säga till. Ge inte upp. Säg ifrån, snälla snälla alla säg ifrån. Man kan säga ifrån även om det inte är en själv som blir nedtryckt med just det här skämtet. Om man har skandinaviska drag och det är ett skämt om asiater, om man inte har några funktionshinder och det är ett skämt om funktionshinder, säg ifrån. Säg ifrån. Hjälp oss som har det svårt. Snälla stå upp för oss.

 

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

daretostandout.blogg.se

4 tjejer som bloggar 4 dagar i veckan! Vill du vara med? Bara att kontakta oss via kommentars fältet!

RSS 2.0