Att välja gymnasium

För 1,5 år sedan satt jag i samma sitts som många 99:or gör idag. Att välja vilket gymnasie man vill gå ch framför allt vilken linje. För mig var detta ett av de svåraste valen i mitt liv och idag 1,5 år senare ångrar jag mig.
När man bor som jag i en liten ort där det bara finns ett gymnasium och nästa ligger med buss en timma bort så hade jag egentligen inget val. Med mycket innebandy på schemat insåg jag fort att åka buss sammanlagt två timmar om dagen kommer man inte ha någon fritid kvar. Så för mig var valet enkelt om skola men valet av linje var desto svårare. Jag tänkte för de som sitter i samma sits att ge lite tips vad jag önskar jag skulle tänkt på innan jag valde.
 
  • Trivsel, Om du inte trivs i skolan du bor på nu skall man inte välja en skola i samma ort eftersom majoriteten i din skola nu kommer välja den.
  • Öppet hus, Alla gymnasium har någon gång öppet hus. Gå dit, prata med lärarna och elever och se om du tycker att du själv skulle trivas. Om man inte är säker på skola, gå på olika öppet hus i olika skolor så kommer du hita ett där du passar in.
  • Vänner, självklart är det kul att gå med sina vänner. Men välj det du är intresserad av och vad du vill göra i framtiden. du får då även nya vänner och kan fortfarande hålla kontakten med de andra.
  • Blanda in intressen, det du gillar att göra på fritiden. Någon sport, sminkning, musik, media etc. Se ifall du kan lägga till det i dina kurser och blanda in fritiden med skolan. Då blir det automatiskt roligare
  • Fritiden, även om gymnasiet tar mycket tid, så se till att du vill offra din fritid till att kanske åka buss, tåg osv till skolan. Kolla hur mycket du kommer hinna med och om det är värt att åka buss, tåg 2-3 timmar om dagen.
  • Läsa vidare, Om man vill läsa vidare, kolla då vilka pogram som ger dig den möjligheten och vilka pogram som inte gör det. Man kan i de flesta yrkesförberedande program läsa upp ämnerna så det blir högskoleförberedande. Kolla gärna upp tidigt redan första året på gymnasiet vad du vil bli och vad man behöver läsa för att komma in där.
  • sist men inte minst våga chansa, Våga ta lite risker och våga chansa. Gymnasiet är en tid där man lär sig massa nya saker och utvecklas något enormt. Våga ta risker. Läs en extra kurs om du vill för att få de där extra poängen.
 
Detta är nog mina bästa gymnasietips för er som ska välja. Men kom ihåg en sak,
Ni ska leva er gymnasietid, inte överleva den.

- Elin



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

daretostandout.blogg.se

4 tjejer som bloggar 4 dagar i veckan! Vill du vara med? Bara att kontakta oss via kommentars fältet!

RSS 2.0