Stress

Vad är stress och vad beror det egentligen på? Jag funderade på detta och bestämde mig att leta upp en liten kort mening som förklarade var stress är.  Men när jag väl hittade en mening så förstod jag själv knappt vad de menade med massa ord som ”fysiologisk-hormonella anpassningsreaktioner”.
För det första måste de va ett av de krångligaste orden i Sverige och två, vem vet egentligen vad det betyder? (Meningen kommer i slutet av detta inlägg)

 

Men visste ni att stress är inte något som kommer när man har mycket att göra eller när man har bråttom. Stress byggs upp för att man spänner sig för att man har mycket att göra. Då tänker ni såhär, men Elin betyder inte det att det är exakt samma sak?
Nej det gör det inte eftersom stress uppkommer då man spänner kroppen vilket man oftast inte kan göra något åt utan de är så för i princip alla.  Stress är något som byggs inifrån som får oss människor att försöka bli klara med allting så snabbt som möjligt utan att egentligen ta ett andetag emellan och tänka på vad man egentligen gör och vad man precis åstadkommit.
Jag blir stressad när jag vet att folk antar att man kan mer än vad man egentligen kan och att de tror att man skall prestera bättre än vad man redan gör. Då blir jag riktigt stressad. Men vad jag gör då är att jag tar några djupa andetag, sänker axlarna och bara kollar runt mig. Inser vart jag just idag står och varför jag står här och att om jag inte hade haft den där stressen som min bästa vän så hade jag inte pushat mig till där jag står idag.

Enligt läkare är stress något man skall försöka undvika och inte ha för mycket av, men när man har en liten del av sin stress det är då jag personligen på något konstigt sätt faktiskt presterar bättre än vad jag hade gjort utan den stressen. Men man skall alltid hålla sin stress under kontroll och inte låta den påverka ens resultat eller handlingar.

Här är den lilla text bit jag hittade som i mitt huvud är alldeles för långa och komplicerade ord men ni kanske förstår den.

”Stress är de fysiologisk-hormonella anpassningsreaktioner i kroppens organsystem som utlöses av fysiska och mentala påfrestningar, ”stressorer”. En vanlig missuppfattning är att stress är synonym till jäkt. Så är inte fallet. Stress kan definieras som mental överansträngning.” wikipedia.

- Elin

 

 

 

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

daretostandout.blogg.se

4 tjejer som bloggar 4 dagar i veckan! Vill du vara med? Bara att kontakta oss via kommentars fältet!

RSS 2.0